Opublikowany w: Aktualności

Jakie są objawy zużytego akumulatora?

Jak rozpoznać, że Nasz akumulator zbliża się ku swojemu końcowi?

Zużyty akumulator? Akumulator to obok alternatora główne źródło prądu w większości samochodów osobowych. W przeciwieństwie do tego drugiego nie wytwarza energii elektrycznej, lecz gromadzi ją i przekazuje do różnych systemów w aucie. Akumulator odpowiada za dostarczanie prądu podczas odpalania silnika oraz po jego zgaszeniu (m.in. radio, oświetlenie wnętrza, gniazdo zapalniczki). Wytwarzaniem energii elektrycznej podczas jazdy zajmuje się natomiast alternator.

W przypadku auta z silnikiem wysokoprężnym potrzebny jest akumulator o znacznie większej mocy, który musi zasilić komputer sterujący pracą silnika, rozrusznik, pompę paliwa, pompę wtryskową wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze i świece żarowe.

Stąd nie warto oszczędzać i kupować akumulator o parametrach zalecanych przez producenta. Bardzo ważną rolę w przypadku silników diesla odgrywa prąd rozruchowy.

Jeszcze gorsze wyzwania stoją przed akumulatorami EFB Czy AGM, które są stosowane w samochodach z systemami start–stop. Po wyłączeniu silnika, na przykład przed światłami, akumulator musi podtrzymać pracę komputera sterującego pracą silnika, wszystkich innych komputerów i czujników, połączonych magistralą CAN, audio, klimatyzacji i zewnętrznego oświetlenia, a czasami również dodatkowych układów, podtrzymujących ciśnienie oleju w silniku i turbosprężarce.

Jakie są objawy zużycia akumulatora w samochodzie?

Objawy zużycia akumulatora można podzielić na dwa podstawowe rodzaje – na objawy zewnętrzne i wewnętrzne. Objawy zewnętrzne wydają się być pozornie najłatwiejsze do zauważenia, gdyż wystarczy obejrzeć nieco dokładniej naszą samochodową baterię, by dostrzec któryś z nich. Doświadczenie pokazuje jednak, iż tak naprawdę niewielu kierowców sprawdza regularnie stan swojego akumulatora lub robi to niezwykle pobieżnie. Jednak, nawet podstawowe oględziny powinny wystarczyć np. do wykrycia rozdętej obudowy baterii (widoczny objaw przeładowania). Pamiętajmy, że zabrudzenia typu: ślady od wilgoci, oleju czy kurz należy usuwać raz na jakiś czas, gdyż tworzą z czasem warstwę przewodzącą, skutkującą przepływem prądów pomiędzy biegunami i w efekcie szybszym samowyładowaniem się baterii, co jest zapowiedzią jej rychłego końca. Dlatego brud lub śniedź pokrywającą klemy powinniśmy zawsze traktować jako jeden z objawów zużywania  się akumulatora.

Za wewnętrzny objaw zużywania się akumulatora można z kolei uznać poziom jego naładowania, czy też raczej permanentnego niedoładowania. Aby wykryć ten stan, wystarczy dokonywać regularnych pomiarów napięcia w akumulatorze. Stan chronicznego niedoładowania wykryjemy poprzez odczytywanie napięcia akumulatora za pomocą woltomierza. Ważne jest, aby odczytu tego dokonywać nie wcześniej, niż po 2 godzinach od moment wyłączenia silnika. Zwykle do zasilenia całej sieci pokładowej wystarczy napięcie na poziomie 12,53 V, co daje mniej więcej 85% naładowania baterii. Jeśli nasze pomiary wykażą, iż napięcie to regularnie osiąga niższe wartości, należy liczyć się z wystąpieniem w najbliższym czasie poważnych problemów z akumulatorem. W przypadku gdy używamy samochodu dosyć często, a pokonywane przez nas trasy są wystarczająco długie, by bateria zdążyła się naładować, zbyt niskie napięcie powinniśmy traktować jako jeden z objawów zużywania się akumulatora. Zwłaszcza, jeśli jest to akumulator już kilkuletni.

Pamiętaj ! Zutylizuj zużyty akumulator

Dla zdecydowanej większości współczesnych kierowców sygnały awarii akumulatora to:

  • problemy z uruchomieniem silnika samochodu, gdy rozrusznik rozpaczliwie rzęzi a silnik uruchamia się po długim czasie;
  • samochód czasami odpala, a czasami nie;
  • trudności przy odpalaniu silnika zimą lub podczas upałów;
  • całkowita niemożność uruchomienia silnika samochodu, choć rozrusznik pracuje;
  • kompletnie rozładowany akumulator w aucie. Niekiedy jest tak rozładowany, że nie możemy dostać się do auta, ponieważ zamki są zablokowane. Wtedy przeważnie przypominamy sobie o małym, jedynym zameczku na kluczyk w drzwiach kierowcy i zaczynamy się modlić, żeby działał;
  • czarna kropka w akumulatorze z wbudowanym testerem (bądź czerwona lub biała). W naładowanym powinno być widoczne zielone oczko;
  • akumulator pada w ciągu 15-30 minut w aucie z wyłączonym silnikiem, lecz włączonym radiem lub gniazdem ładowania zapalniczki;
  • akumulator wymaga dodatkowego źródła rozruchu (boostery, kable) co 3-5 dni;
  • radio i inne akcesoria wyłączają się samoczynnie;
  • mechaniczne uszkodzenie akumulatora (wymaga natychmiastowej wymiany na nowy);
  • światła, wskaźniki i inne akcesoria przyciemniają się podczas naciśnięcia pedału gazu.

Kontrola kondycji akumulatora jest tak samo ważna jak wizyta u wulkanizatora! 

Nie warto czekać na objawy świadczące o tym, iż akumulator wymaga wymiany. Wskazane jest kontrolować co najmniej kilka razy w roku stan baterii, a także poprawność jej ładowania. Wizyta w punkcie zajmie tyle samo, a nawet mniej niż u wulkanizatora. Jeśli nie mamy odpowiednich narzędzi wystarczy podjechać do punktu sprzedaży Specpart, a nasi pracownicy przeprowadzą badanie i ocenią stan akumulatora za darmo.

Gdy pokonujemy krótkie odcinki lub sporadycznie odpalamy auto warto doładowywać akumulator prostownikiem (Do nabycia w sklepach Specpart). Jeśli auto jest wyposażone w zwykły, kwasowy akumulator, polecamy rozważyć zainwestowanie w akumulator w technologii EFB bądź AGM o większej mocy i dłuższej żywotności.

zużyty akumulator to ogromne zanieczyszczenie dla środowiska

http://www.specpart.pl

varta  exide zap jenox  Centra, Bosch, Forse, Grom, Tab, X-PRO, Specbat, Moto Powerbanner enerblock fiamm yuasa

Summary
Jakie są objawy zużytego akumulatora?
Article Name
Jakie są objawy zużytego akumulatora?
Description
Masz problemy z uruchomieniem auta? Odwiedź naszą firmę i skorzystaj z bezpłatnego testu akumulatora. Przekaż zużyty akumulator do recyklingu.
Author
Publisher Name
Specpart
Publisher Logo
Masz pytania?
Chcesz zamówić przez telefon?
Punkty Obsługi
Znajdź najbliższy punkt